Monika Kajalidis
11 maja 2020
Przeczytasz w 2 minuty
Pandemia COVID-19 wymaga od władz zamawiania towarów i usług z sektora prywatnego w bezprecedensowo pilnym trybie. W czasie kryzysu szybkie decyzje i przydział środków mogą często decydować o ludzkim życiu lub śmierci. Niestety, w takich warunkach, ryzyko nadużyć i korupcji jest ogromne.
W ramach projektu RECORD, który współtworzymy, wspólnie z partnerami przygotowaliśmy konkretne i praktyczne rekomendacje dla władz krajów Unii Europejskiej, dotyczące zapewnienia przejrzystości przy nadzwyczajnych zamówieniach publicznych procesowanych w czasie kryzysu COVID-19.
Nasze zalecenia, zupełnym przypadkiem, ułożyły się w 10 przykazań dobrego procurmentu w czasie kryzysu (procurment z j. angielskiego zamówienia publiczne), liczymy na to, że rządzący wykorzystają tę wiedzę.
1.Stosowanie procedury zamówień nadzwyczajnych musi być uzasadnione, udokumentowane i podane do wiadomości publicznej.
2.Zamówienia nadzwyczajne stanowią wyjątek, a nie regułę, i w każdym przypadku rekomendujemy poddawanie ich indywidualnej ocenie.
3.Dane dotyczące zamówień nadzwyczajnych powinny być scentralizowane na krajowych portalach e-zamówień.
4.Żeby utrzymać zaufanie społeczeństwa, należy opublikować kompletne informacje.
5.Dane dotyczące zamówień publicznych powinny być otwarte i powszechnie dostępne.
6.Portale e-zamówień zalecamy aktualizować w jak najkrótszym czasie.
7.Zapewnienie przejrzystości jest konieczne w celu uniknięcia zawyżania cen.
8.Dane dotyczące zamówień powinny być otwarte, pomaga to zachować należytą staranność wobec dostawców i zapobiegać oszustwom.
9.Należy upubliczniać informacje o kartelach przetargowych i sankcjach za nieuczciwą działalność.
10.Elementem procesu powinna być współpraca ze społeczeństwem obywatelskim, dziennikarzami śledczymi i informatorami.
Poniżej dostęp do pełnego tekstu, zawierającego informacje szczegółowe dotyczące rekomendacji i ich źródła, oraz tego jak władze krajów Unii Europejskiej mogą podnieść jakość zamówień publicznych w czasie kryzysu. Publikacja została przygotowana w taki sposób, żeby była zrozumiała dla wszystkich i nie wymagała specjalistycznej wiedzy prawniczej. Chcemy, żeby nie tylko rządzący, ale również społeczeństwo obywatelskie mogło korzystać z tych informacji.