W związku ze zmianą technologii do obsługi rozkłady jazdów, informujemy że od dnia 1 sierpnia 2017 roku KZK GOP będzie udostępniał pliki rozkładów jazdy tylko w formacie GTFS.

Tak rozpoczynający się email otrzymałem niedawno od Wydziału Utrzymania Systemów Informatycznych KZK GOP. Zdzwiwił mnie on lekko, bo jak to „tylko” w GTFS, gdy nie przypominam sobie, żeby General Transit Feed Specification był kiedykolwiek udostępniany przez Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

Ku mojej radości okazało się, że całkiem niedawno tego typu eksport został wprowadzony:

Od maja 2017, rozpoczęto publikowanie rozkładów w nowym formacie.

[…]

Ponadto, w związku z licznymi pytaniami o format GTFS od osób zainteresowanych tworzeniem aplikacji do obsługi komunikacji miejskiej, mamy nadzieję że powyższe zmiany ułatwią pracę również pozostałym zainteresowanym.

To świetna wiadomość dla osób zainteresowanych otwartymi danymi transportowymi. Tym samym KZK GOP dołącza jako trzeci przewoźnik w Polsce, po Szczecinie i Wrocławiu, do grona tych udostępniających GTFS. Publikacja danych w GTFS pozwala na tańszą integrację aplikacji z kolejnymi przewoźnikami oraz ułatwia analizy danych, na przykład takie jakich wizualizację widzicie powyżej. To przybliżona analiza częstości podróży komunikacją miejską w obrębie Wrocławia wykonana przez Piotra Szymańskiego (Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia), uzyskana dzięki nałożeniu danych wyszukiwań udostępnionych przez jakdojade.pl na siatkę połączeń pobraną z danych GTFS udostępnionych przez Miasto Wrocław. [źródło, interaktywna mapa]

W celu uzyskania dostępu do konta FTP, na którym znajdują się pliki GTFS, należy wysłać na adres kzkgop@kzkgop.com.pl prośbę o dostęp do rozkładów jazdy. Po zaakeceptowaniu regulaminu korzystania z konta FTP dostaniecie dane dostępowe.

 

Cieszy, że podejście zarządów transportu tak się zmienia. Nawet MPK Kraków, które kiedyś zasłynęło sprawą blokowanie danych Transportoidowi, teraz jest otwarte na współpracę. Na forum Koduj dla Polski możecie podążać za działaniami Iwo Polańskiego rozmawiającego z nimi.

To daje nadzieję, że nawet ufortyfikowani jak średniowieczna twierdza „decydenci” w Polskich Liniach Kolejowych otworzą kiedyś ogólnopolskie rozkłady pociągów, o co mocno walczy Mój Pociąg.