Od dzisiaj w życie wchodzi znaczna nowelizacjaKodeksu postępowania administracyjnego. Wprowadzone zmiany mają na celu usprawnienie procedury administracyjnej, wyeliminowanie elementów nadmiernego formalizmu oraz skrócenie czasu trwania postępowań. Nowelizacja jest obietnicą załatwiania spraw administracyjnych w sposób oparty w większym stopniu na dialogu pomiędzy obywatelem i administracją. Nowe przepisy mają na celu także zagwarantowanie adekwatności nakładanych kar administracyjnych w stosunku do poszczególnych przypadków naruszeń prawa.Uzasadniając potrzebę wprowadzenia nowej regulacji zwracano uwagę na kwestię przewlekłości postępowań administracyjnych oraz związane z tym niedogodności dla osób prowadzących działalność gospodarczą, w szczególności w kontekście uzyskiwania koncesji czy zezwoleń. W 2016 roku aż 78,1% spośród badanych przedsiębiorców wskazało, że dostrzega problem przewlekłości rozpoznawania spraw administracyjnych (wg badania PARP). W uzasadnieniu projektu nowelizacji wskazano, że wojewódzkie sądy administracyjne w 2015 roku uwzględniły niemal 2000 skarg na bezczynność organów administracji publicznej lub przewlekłość postępowania, natomiast w pierwszej połowie 2016 roku około 1150 takich skarg. W toku projektowania nowej regulacji zidentyfikowano również problemy dotyczące administracyjnych kar pieniężnych. Zauważono, że w wielu przypadkach są one nakładane niejako automatycznie, co wiąże się z ryzykiem różnicowania sytuacji adresatów tych kar.W celu wyeliminowania zasygnalizowanych problemów do Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadzono szereg nowych rozwiązań, w tym m. in.:
ponaglenie jako środek zaskarżenia bezczynności organów administracji oraz przewlekłego prowadzenia postępowań;
opcjonalność wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy (po wejściu w życie nowelizacji bez składania wniosku będzie można złożyć skargę do sądu administracyjnego),
instytucję zrzeczenia się odwołania (skorzystanie z niej umożliwi wcześniejsze uzyskanie ostatecznej decyzji),
możliwość żądania przez stronę wydania przez organ drugiej instancji decyzji rozstrzygającej sprawę zamiast decyzji przekazującej sprawę do ponownego rozpatrzenia,
mediację w postępowaniu administracyjnym,
zmiany w zasadach ogólnych postępowania administracyjnego (np. zasadę rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości na korzyść strony),
wskazania dotyczące ogólnych zasad wymiaru administracyjnych kar pieniężnych, podstaw odstąpienia od nałożenia kar, jak też kwestii związanych z przedawnieniem.