Popieramy stanowisko Komisji Europejskiej w sprawie interoperacyjności danych

Krzysztof Izdebski

Krzysztof Izdebski

19 maja 2017

Przeczytasz w 2 minuty

Przedstawiliśmy dzisiaj Ministrowi Cyfryzacji uwagi dotyczące Komunikatu Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Europejskie ramy interoperacyjności – strategia wdrażania (COM(2017)134). Fundacja ePaństwo od 2010 roku wspierała inicjatywy zmierzające do implementacji zasad interoperacyjności usług publicznych, zarówno na poziomie regulacji Unii Europejskiej, jak i poszczególnych krajów członkowskich regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Komunikat Komisji Europejskiej uwzględnia, w naszej ocenie, najważniejsze postulaty środowiska organizacji zajmujących się oceną efektywności wykorzystywania danych publicznych na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego i tworzeniu narzędzi umożliwiających lepsze relacje na linii państwo – obywatel. Zgadzamy się szczególnie ze stwierdzeniem, że usługi publiczne na poziomie krajowym i ponadnarodowym powinny być tworzone w oparciu o zasadę interoperacyjności. Wyłącznie pod takim warunkiem urzeczywistniona zostaje idea stojąca u podstaw Jednolitego Rynku Cyfrowego. Propozycje Komisji zmierzają również do ułatwienia współpracy między organizacjami, które używają nowoczesnych technologii na rzecz interesu publicznego. Brak interoperacyjności poszczególnych baz danych w krajach członkowskich stanowi dotkliwą barierę w rozwijaniu takiej współpracy i w efekcie wpływa negatywnie na potencjał rozwiązywania problemów związanych z dostarczaniem usług dla ludności oraz m.in. na skuteczną walkę z korupcją dzięki łatwo dostępnym informacjom dotyczącym wykorzystywania pieniędzy publicznych. Na szczególne docenienie zasługuje propozycja uwzględniająca włączenie procesu planowania rozwiązań na rzecz interoperacyjności (Focus Area 1 w załączniku nr 1). Działania ograniczające się jedynie do cyfryzacji pojedynczych zasobów bez, zalecanej również przez Komisję, koordynacji procesu, sprowadzają się faktycznie jedynie do zmiany formy utrwalenia określonych danych, nie wpływając zasadniczo na wzrost efektywności funkcjonowania struktur państwowych. Jednoznacznie popieramy włączenie do strategii działań zmierzających do opracowania mechanizmów wdrażania otwartych danych (Focus Area 4 pkt 14 w załączniku nr 1). Fundacja popiera zasady zaprezentowane w załączniku nr 2 do Komunikatu Komisji zwracając jednak uwagę, że ich opis jest zbyt ogólny. Dla przykładu, Komisja wskazuje, że „Najlepiej byłoby, gdyby podstawowe metadane i semantyka zbiorów otwartych danych były opisane w standardowym formacie nadającym się do odczytu maszynowego” przy czym odsyła w przypisie do jednego z przykładów podstawowych metadanych. Wydaje się zasadne, aby wyraźnie wskazać – przynajmniej w stosunku do wybranych obszarów – jakie informacje powinny być zawarte w zbiorze metadanych.