25 lutego 2014
Przeczytasz w 4 minuty
Jeśli twój zespół jest kompletny, a oprócz programistów są w nim też osoby, które zajmą się promocją, komunikacją, marketingiem czy projektowaniem interfejsu to świetnie, możesz pominąć pierwszą część tego artykułu i zacząć myśleć o planowaniu pracy :) W przypadku kiedy jesteś dopiero na etapie zbierania ludzi do swojego projektu masz dwie możliwości:
Pierwszą z nich jest uzupełnienie zespołu o osoby, których kompetencji i umiejętności brakuje. Zastanów się kogo będziesz potrzebować do projektu i zacznij szukać tej osoby wśród:osób, które nie dołączyły się do żadnego projektu. Szczególnie na początku hackathonu jest duża szansa, że tacy niezdecydowani jeszcze są. A może już wiesz, że chcesz dołączyć się do jednego z projektów zgłoszonych na http://ceehack.org?
osób, które mimo, że dołączyły się do innego projektu mogą i chcą ci pomóc. Na hackathonach takimi osobami są najczęściej designerzy, których w zamian za kawę czy pączka można poprosić o zaprojektowanie logo czy interfejsu,
znajomych, którzy nie biorą udziału w hackathonie, ale weekend i tak planują spędzić przed monitorem i znajdą czas, żeby pomóc ci zdalnie w twoim projekcie.
1. Określić zadania jakie stoją przed wami w trakcie hackathonu
Co w ogóle chcecie zrobić? Jak to ma wyglądać? Co chcecie i jesteście w stanie pokazać na koniec weekendu pracy (pamiętaj, że przygotowanie finalnej prezentacji to też jest zadanie dla kogoś z zespołu)? Co jest wam potrzebne, żeby to osiągnąć?
Jeśli wiecie już to wszystko, spiszcie swoje pomysły i propozycje w dokumencie dostępnym dla całego zespołu (polecam Google Docs, bo daje możliwość współedycji oraz podglądu historii zmian dokumentu) z podziałem na ich specyfikę – np. związane z technologią, marketingiem, projektowaniem. Postarajcie się też jak najwięcej z wypisanych rzeczy sprocesować do zadań na najbliższe godziny pracy.
2. Wybrać narzędzia do komunikacji, współdzielenia dokumentów i plików oraz zarządzania ustalonymi zadaniami
Jest dużo prostych i darmowych narzędzi do zarządzania zadaniami, jak choćby Todoist lub TeuxDeux, które pozwolą wam uporządkować zadania. Na czas hackathonu warto też stworzyć wspólny folder dla Dropboxie lub Drive’ie i grupowy czat całego zespołu na Facebooku.
Dzięki temu wszyscy będą wiedzieli, za jakie zadania są odpowiedzialni i co dzieje się w projekcie bez konieczności przerywania pracy innym.
Ważne: Nie zostawiajcie w projekcie zadań, które są przypisane do wszystkich albo do nikogo, wtedy na pewno nikt nie znajdzie czasu, żeby się nimi zająć. 3. Zrobić porządny researchPraca z otwartymi danymi wymaga zaznajomienia się z ich specyfiką. Warto zrobić to zanim zaczniesz planować rozwiązania technologiczne czy np. projektować strukturę bazy danych.
W swoich planach i rozwiązaniach pamiętaj również, że hackathon to takie magiczne miejsce, gdzie zmiana koncepcji o 180 stopni o 3 nad ranem jest bardzo możliwa i prawdopodobna :)
4. Ustalić tempo pracy i odpoczynku
Postaraj się razem z zespołem zaplanować, żeby w trakcie samego hackathonu pracować w 2-3 godzinnych cyklach. Po każdym z nich będziecie aktualizować wiedzę na temat tego, co każdemu udało się w tym czasie zrobić i z jakimi problemami spotkali się podczas realizacji swoich zadań. To też dobry moment, żeby zrobić sobie krótką przerwę na kawę i zaczęrpnięcie świeżego powietrza :)