Skarżymy Kancelarię Prezydenta RP

12 maja 2011

Przeczytasz w 3 minuty

Postanowiliśmy zaskarżyć Kancelarię Prezydenta RP, z powodu nie udostępnienia nam informacji, o które poprosiliśmy. W dniu dzisiejszym składamy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie tzw „skargę na bezczynność”. Oto jej najważniejsze fragmenty:
W imieniu własnym na podstawie art. 3 § 2 pkt. 8 w zw. z pkt. 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, wnoszę skargę na bezczynność Kancelarii Prezydenta RP w przedmiocie (…) nieudostępnienia treści analiz prawnych zleconych przez Prezydenta RP dotyczących ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych. (…) Kancelaria Prezydenta RP pismem adresowanym do Fundacji ePaństwo, z dnia 28 kwietnia 2011 r. uznała wnioskowane dane jako nie podlegające udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, powołując się na przepisy tejże ustawy oraz na stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażone wyrokiem z dnia 16 czerwca 2009r. I OSK 89/09. Zdaniem skarżącego, strona przeciwna błędnie zinterpretowała przywołane stanowisko NSA oraz przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej. Kancelaria Prezydenta RP całkowicie pominęła specyficzne okoliczności, przywołane w uzasadnieniu do wyroku NSA I OSK 89/09, które były głównymi przesłankami podjęcia wyroku. Mianowicie:
  • W chwili złożenia wniosku przez wnioskującego o wydanie informacji publicznej do organu administracji publicznej, strony znajdowały się już w innym sporze sądowym z powództwa cywilnego. Wnioskowane dane dotyczyły bezpośrednio tegoż sporu i nakaz ich wydania, skutkowałby osłabieniem pozycji procesowej organu administracji publicznej w sporze cywilnym, którego wnioskujący był stroną.
  • Wnioskowane dane nie dotyczyły spraw istotnych dla ogółu obywateli, a tylko spraw leżących w sferze zainteresowania wnioskujących.
Ten problem zauważył również WSA w Gliwicach, który w uzasadnieniu do wyroku z dnia 1 czerwca 2010, IV SAB/Gl 20/10 odniósł się do powyższego stanowiska NSA, precyzując: „Zdaniem Sądu opinia prawna sporządzona na potrzeby organu jako dokument służący załatwianiu spraw i realizacji zadań organu – co do zasady – posiada walor informacji publicznej (dotyczy sfery faktów, jest wytworzony na potrzeby organu, dotyczy sfery jego działalności, zawiera informację o sposobie działania organów oraz sposobie załatwienia sprawy (spraw), itp., stanowi więc, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, informację o sprawach publicznych, a tym samym podlega udostępnieniu w trybie i na zasadach w niej określonych (co wypełnia dyspozycję art. 61 Konstytucji RP). Bez znaczenia jest przy tym okoliczność, czy opinia została sporządzona przez podmiot zewnętrzny w ramach wykonywanej na rzecz organu obsługi prawnej, czy przez pracownika organu, skoro organ dokumentu tego używa przy realizacji przewidzianych prawem zadań. Zgodzić się natomiast przyjdzie z poglądem, że nie każda opinia prawna, ze względu na cel jej opracowania, posiada walor informacji publicznej. W ocenie Sądu waloru informacji publicznej nie można przypisać opinii prawnej sporządzonej na potrzeby organu, jeżeli ma ona służyć w postępowaniu w konkretnej sprawie dotyczącej interesu prawnego podmiotu, który organ ten reprezentuje. Wniosek o udostępnienie treści takiej opinii nie może być bowiem środkiem służącym do dostarczenia informacji pozostałym stronom istotnych z punktu widzenia toczącego się postępowania. Sąd podziela tym samym stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia 6 czerwca 2009 r. sygn. akt I OSK 89/09, że w drodze ustawy o dostępie do informacji publicznej niedopuszczalne jest pozyskiwanie informacji, co do prawnych argumentów uzasadniających stanowisko przeciwnika procesowego. Takie działanie pozostaje bowiem bez związku z interesem publicznym, lecz służy wyłącznie indywidualnemu interesowi jednej ze stron postępowania sądowego.” W chwili złożenia wniosku, Kancelaria Prezydenta RP nie pozostawała stroną żadnego postępowania sądowego dotyczącego materii wnioskowanych danych. Ponadto wnioskowane dane dotyczą przebiegu prac nad aktem prawa powszechnego, a więc istotnie dotyczą wszystkich polskich obywateli.